De wijnroute door landelijk Zamora

Zamora is een provincie in het noordwesten van Spanje, gelegen in de regio Castilië en León en wordt gescheiden door de Duero rivier met Portugal. De hoofdstad van de provincie is de gelijknamige stad Zamora. De provincie staat bekend om zijn rijke geschiedenis, prachtige landschappen en charmante dorpjes. Zamora is ook bekend om zijn architectonische erfgoed, waaronder de vele romaanse kerken en kastelen.

Zamora is gelegen op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela, ook wel bekend als de Santiagoroute en ook op de Zilverroute, in het Spaans; Ruta Via de la Plata. Veel pelgrims die de route afleggen komen door Zamora en kunnen hier genieten van de rijke cultuur, geschiedenis en architectuur van de stad.

Semana Santa in Zamora

De stad Zamora is ook bekend om zijn Paasweek, bekend als Semana Santa, een van de belangrijkste religieuze festivals in de provincie. Tijdens deze week worden verschillende processies, missen en ceremonies gehouden ter herdenking van de passie, dood en opstanding van Jezus Christus.

De straten van Zamora worden versierd met kleurrijke bloemen en gouden versieringen, en veel mensen komen samen om de processies bij te wonen en deel te nemen aan de religieuze festiviteiten. Traditionele paso’s, heilige beelden die door de straten worden gedragen, worden vergezeld door lokale broederschappen gekleed in religieuze gewaden. De sfeer tijdens de Paasweek in Zamora is spiritueel en sereen, met veel devote gelovigen die deelnemen aan de ceremonies en processies. Het is een bijzondere tijd voor de inwoners van de stad en een unieke gelegenheid voor bezoekers om de rijke religieuze tradities van Spanje te ervaren.

Wijn, kaas en de romeinen

Bovendien heeft Zamora haar eigen route; La Ruta del Vino de Zamora en daar wil ik wel eens meer over weten. Daarom begin ik in de hoofdstad met een boeiende rondleiding. De bedoeling van de route is dat je niet alleen wijn drinkt, maar juist meer te weten komt over de geschiedenis, het landschap en niet te vergeten de gastronomie van de streek.

Highlights die ik bezoek zijn:

  1. Kathedraal van Zamora: Deze kathedraal is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Zamora en staat bekend om zijn Romaanse architectuur.
  2. Kasteel van Zamora: Dit middeleeuwse kasteel dateert uit de 12e eeuw en biedt een prachtig uitzicht over de stad.
  3. Plaza Mayor: Dit centrale plein is omringd door historische gebouwen en is een levendige ontmoetingsplaats voor zowel de lokale bevolking als toeristen.
  4. Museo de Zamora: In dit museum kun je alles leren over de geschiedenis en cultuur van Zamora, met tentoonstellingen die teruggaan tot de prehistorie.
  5. Puente de Piedra: Deze stenen brug uit de middeleeuwen overspant de rivier de Duero en is een iconisch symbool van de stad.
  6. Iglesia de San Juan de Puerta Nueva: Deze kerk uit de 12e eeuw is een van de oudste van Zamora en herbergt prachtige gotische en Romaanse architecturale details
  7. Parador van Zamora: Het is gevestigd in een voormalig klooster en biedt prachtige kamers met uitzicht op de stad en de rivier de Duero.

Na de stadwandeling ontmoet ik Eva. Zij is contactpersoon voor de Ruta de Vino de Zamora. We kennen elkaar al een tijdje en we gaan gezellig bijpraten in restaurant Sancho 2. Dit restaurant is een begrip in de stad. Zij staan bekend om hun Kilometro Cero keuken en vleesgerechten die ik steenovens bereid worden, zoals het typische gerecht Lechazo Asado. Op tafel komt een verrukkelijk kaasplankje met lokale kazen waar Zamora ook bekend om is en een flesje Brochero, een lichte lokale Verdejo.

De artisjokken stoofschotel is om je vingers bij af te likken. En de Lechazo Asado die wordt opgediend in een keramieken schaal, is de beste die ik ooit in Spanje heb geproefd. De eigenaar van het restaurant vertelt trots dat hij lid is van de stichting van beste bereiders van Lechazo. Dat hij een van de beste is, verbaast me niets. Eigenlijk heb ik geen ruimte meer voor een nagerecht. Maar volgens Eva moet ik de toch echt een met bakkersroom gevulde caña proeven. Het is waar, Eva heeft niets te veel gezegd. Dan staan we op om een bezoek te brengen aan het geboortedorp van Eva´s grootouders.

Zoete koekjes bakken

Een half uurtje later parkeren we in Corrales del Vino en gaan we op bezoek bij Panaderia Hermanos Coomonte. De bakkersvrouw is één van de laatste die nog ambachtelijk brood en koekjes bakt in een antieke houtoven. We krijgen een schort om en er komt een bak meel, wat eieren, amandelen en een kom suiker op tafel. Daarna volgen we de instructies en kneden we deeg voor traditionele koekjes die daarna in een roodgloeiende oven worden gebakken. De bakkerswinkel blijkt een lokale ontmoetingsplaats te zijn. Terwijl we wachten tot de koekjes klaar zijn, komen er dames uit het dorp voorbij om verse koekjes voor bij de merienda te kopen en een praatje te maken.

Met een tas vol dozen met verschillende soorten koekjes verlaten we een tijdje later de bakkerij en lopen we in hetzelfde dorp naar binnen bij bodega Vinaver. Cristina en haar echtgenoot zijn hun wijnproject een aantal jaren geleden begonnen. Ze hebben buiten het dorp hun eigen wijngaard en onder hun woning een schitterende bodega die je kunt bezoeken. Vol passie vertelt Cristina over hun innovatieve ideeën en prijzen die ze al gewonnen hebben. Een proeverij mag natuurlijk niet ontbreken. En omdat het meriendatijd is heeft de bodeguera er ook maar vast wat schalen chorizo, ham en kaas bijgezet…

Moe maar voldaan rijden we naar La Posada del Buen Camino. Een schattige B&B gelegen naast het kerkje van een boerendorp. De eigenaresse laat me vol trots de kamers zien die ze eigenhandig gedecoreerd heeft en daarna kan ik lekker mijn gang gaan. Ik ben de enige gast, dus heb ik de centrale woonkamer voor me alleen. Na een wandelingetje door het dorp en een glaasje uit de honestybar voor het slapengaan ga ik onder de wol. De volgende morgen word ik wakker door het klepperen van de ooievaar op de kerktoren. Zodra ik de geur van verse koffie opsnuif maak ik me klaar om naar beneden te gaan voor het ontbijt. Er staat een gezellige tafel gedekt met plaatselijk lekkers. Ik heb echter weinig tijd om verder te genieten en te luisteren naar de babbelgrage uitbaatster want voor vandaag staat er een bezoek bij een kaasfabriek gepland.

De jonge Sara staat me al op te wachten bij de kaasmakerij in Fuentesauce. Zij is de directeur van het bedrijf dat ooit is begonnen door haar vader. De schapenkazen van La Antigua zijn bekend tot in de verre omstreken. En niet alleen om hun smaak en eeuwenoude recept van het maken. Ook omdat het bedrijf een duurzame werkwijze heeft die gaat van respect voor het milieu, tot verantwoord omgaan met energie en water en ook door samenwerking met kleine boeren in de omgeving. Na de bezichtiging van de kaasmakerij volgt er natuurlijk een proeverij van hun beste kazen waarvan sommigen wel twee jaar in de rijpkamer hebben gelegen.

Pelgrims op het pad

Tegen de middag rij ik met mijn furgo door naar El Cubo de Tierra de Vino. Het lijkt erop dat alle plaatsjes verweven zijn met wijn want in iedere naam van een dorp dorp komt het woord Vino voor. Ik breng een bezoek aan herberg Torre de Sabre van Filiberto waar ik mijn bus op het erf mag parkeren. Deze eenvoudige herberg is direct gelegen aan de Ruta Vina de la Plata en is ingesteld op pelgrims die de la Plata of de Santiagoroute lopen. Zelf heeft Filiberto de tocht met een van zijn paarden gedaan en daarover vertelt hij in de dorpskroeg terwijl we met een glaasje en een schoteltje gestoofde hanenkammen en kippenmagen de zondagmiddag inluiden.

De namiddag gebruik ik om wat aantekeningen uit te werken en een wandeling over het landgoed met de paarden te maken. Tegen de avond schuif ik aan bij de lange tafel in de tuin waar ik luister naar de verhalen van pelgrims uit verschillende landen. Als de wandelaars en fietsers onder zeil gaan, blijven Filiberto en ik nog even in de tuin zitten waar duizenden krekels hun best doen ons gesprek te overstemmen.

Op de derde dag langs La Ruta del Vino de Zamora rij ik net over de grens van Zamora naar de provincie Salamanca naar een schitterend kasteel. Ik heb de eer gehad er een paar keer te logeren, maar dit keer heb ik een lunchafspraak met Pilar, de directeur van het 15e -eeuwse kasteel dat door de familie is gerestaureerd en omgebouwd tot een sfeervol hotel. Als ik de koele patio binnenkom, komt Pilar net uit de wijngaard. Naast het runnen van het hotel met 27 kamers heeft Pilar haar eigen bodega met heerlijke wijnen die uiteraard in het restaurant geschonken worden. Een nacht logeren in Castillo de Buen Amor kan ik iedereen aanraden die de Ruta Via de la Plata volgt. Het kasteel ligt op 20 minuten van de stad Salamanca en pal langs het wandel en fietspad van de route. Alles valt hier op zijn plaats en de persoonlijke en duurzame werkwijze maken dat dit een plek is waar je je thuis voelt, van eigengemaakte producten kunt genieten en waar rust en relax sleutelwoorden zijn.

Je ziet, de Ruta del Vino de Zamora heeft veel prachtige verborgen plekjes. Het gaat om de route natuurlijk om de wijn die je overal kunt proeven. Maar het gaat zeker ook om traditie, om erfgoed en om heerlijk eten. Je kunt meer lezen over de kaasmakerij van Sara, de pelgrimstocht van Fiiberto en de energieke Pilar van Castillo de Buen Amor in mijn onlangs verschenen boek Duurzaam door Spanje. Voor meer informatie kun je ook kijken op de website van de Ruta Vino de Zamora.

Praktisch

Zamora ligt op de bekende autoroute Ruta de la Plata A66 van Sevilla naar Asturias. Het ligt een klein uurtje rijden vanaf de stad Salamanca. Het is een soort kruispunt waar pelgrims verder naar het noorden trekken om de Ruta de la Plata te voltooien en waar pelgrims op de Santiagoroute afbuigen naar links.

Deze drie heel verschillende logeeradressen kan ik je aanraden:

Hotel- Castillo de Buen Amor- www.buenamor.net

B&B – Posada El Buen Camino– www.posadaelbuencamino.com

Herberg- Torre de Sabre – www.viaplata.org

Een gedachte over “De wijnroute door landelijk Zamora

Plaats een reactie